Za većinu vozača koji automobil koriste prvenstveno u gradu (kratke vožnje, puno start-stopa, godišnje ≤ 15.000 km) rablji benzinac obično je praktičniji i isplativiji izbor. Dizelaš može biti isplativiji samo ako godišnje prelazite puno kilometara (obično > 15–20 tisuća km) i ako su vožnje duže (autocesta/regija), a motor je dobro održavan i bez problema s DPF-om. Za gradske uvjete najbolje je razmotriti i hibrid ili električni automobil — često su u gradu najjeftinija opcija eksploatacije, ali zahtijevaju drugačiji pristup kupnji i punjenju.
Da bi izračun bio transparentan, koristimo sljedeće pretpostavke koje možete promijeniti:
-
Godišnji kilometri: 10.000 km (tipično za gradsku upotrebu).
-
Potrošnja u gradu (realno, rabljeni auti):
-
Benzinac: 7,5 L/100 km
-
Dizelaš: 5,5 L/100 km
-
-
Cijena goriva (pretpostavka; promjenjiva):
-
Benzin: €1,60 / L
-
Dizel: €1,50 / L
-
-
Razlika u kupovnoj cijeni (premium za dizelaš zbog uštede goriva): €1.500 (ilustrativno)
-
Dodatni godišnji troškovi održavanja i rizici (DPF, EGR kod dizelaša, eventualne skupe popravke): dodatno €150/god za dizelaš u gradskoj upotrebi.
-
Analiziramo troškove na periodu od 5 godina (uobičajeno razdoblje držanja rabljenog auta).
Korak-po-korak izračun (konkretan primjer)
1) Godišnja potrošnja goriva — benzinac
-
Potrošnja = 7,5 L / 100 km
-
Godišnji km = 10.000
-
Godišnja količina = 10.000 × (7,5 / 100) = 10.000 × 0,075 = 750 L
-
Godišnji trošak = 750 L × €1,60 = 750 × 1,60
Račun: 750 × 1 = 750; 750 × 0,6 = 450 → 750 + 450 = €1.200 / god
2) Godišnja potrošnja goriva — dizelaš
-
Potrošnja = 5,5 L / 100 km
-
Godišnja količina = 10.000 × (5,5 / 100) = 10.000 × 0,055 = 550 L
-
Godišnji trošak = 550 L × €1,50 = 550 × 1,50
Račun: 550 × 1 = 550; 550 × 0,5 = 275 → 550 + 275 = €825 / god
3) Godišnja ušteda na gorivu prelaskom na dizel
-
Ušteda = €1.200 − €825 = €375 / god
4) Vrijeme povrata više plaćenog dizelaša
-
Pretpostavljena dodatna kupovna cijena dizelaša = €1.500
-
Godine povrata = 1.500 / 375 = 4,0 → 4 godine
To znači: ako je dizelaš skuplji za 1.500 €, a štedite 375 € godišnje na gorivu, trebate to vozilo držati 4 godine samo da pokrijete višu početnu cijenu — ne računajući rizike i dodatne troškove.
5) Dodajemo dodatne troškove održavanja (gradski uvjeti)
-
Pretpostavljeni dodatni trošak za dizelaš zbog većeg rizika DPF/EGR = €150 / god
-
Realna godišnja razlika = 375 − 150 = €225 neto ušteda dizelaša / god
-
Novi period povrata: 1.500 / 225 ≈ 6,67 → ≈ 6,7 godina
Zaključak iz izračuna: Ako su ulazne pretpostavke realne za vas (10.000 km/god, razlika u cijeni 1.500 €), dizelaš se isplati tek nakon oko 6–7 godina zbog dodatnih gradskih troškova i rizika. Većina kupaca rabljenih automobila u gradu ne drži vozilo toliko dugo ili ne prelazi toliko kilometara godišnje — zato benzinac često pobjeđuje.
Ostali faktori koje treba uzeti u obzir pri kupnji rabljenog automobila za grad
-
Zaustavljanja i kratke vožnje: dizelaši s DPF-om loše podnose puno kratkih vožnji — to povećava rizik skupih popravaka.
-
Gradskih ograničenja (zabrane, zone niskih emisija): neke europske sredine ograničavaju starije dizelaše; provjerite lokalna pravila.
-
PDV / porezi / osiguranje: ovisi o državi i emisijama CO₂ — može utjecati, pa provjerite za Hrvatsku (lokalne naknade).
-
Hybrid / EV opcija: u gradu, hibridi i električni automobili često imaju najniže operativne troškove (manje servisa, bez DPF-a), ali početna cijena i pitanja punjenja/raspona su važni.
Konačna preporuka (kratko i praktično)
-
Ako u gradu godišnje vozite manje od 15.000 km i većinom su to kratke vožnje — izaberite benzinac (ili razmislite o hibridu).
-
Ako prelazite više od 20.000 km godišnje i često vozite izvan grada/autoceste — dizelaš može biti isplativ, ali pazite na povijest servisiranja i stanje DPF/EGR.
-
Kod rabljenih automobila važniji su servisna povijest, stanje motora i konkretni kvarovi nego sama vrsta goriva.
-
Provjerite stvarne oglase i unesite svoje brojke u kalkulator (km, cijena goriva, razlika u cijeni) — u tekstu imate sve formule za to.









