Kolika je trajnost ljetnih guma?

0
115

Gume su jedina točka kontakta između vozila i ceste – njihov značaj za sigurnost, performanse i ekonomičnost vožnje ne može se precijeniti. Iako se često raspravlja o zimskim gumama i njihovim osobinama na snijegu i ledu, ljetne gume imaju svoju – jednako važnu – ulogu. Pitanje koje se redovito postavlja među vozačima jest: Koliko zapravo traju ljetne gume? No odgovor na to pitanje nije jednoznačan jer vijek trajanja ovisi o više faktora: od kvalitete same gume, načina vožnje, opterećenja vozila, do uvjeta u kojima se koristi i održava.

1. Prosječan vijek trajanja ljetnih guma

U idealnim uvjetima, kvalitetna ljetna guma srednjeg do premium segmenta može trajati između 30.000 i 50.000 kilometara. No, u praksi, ta brojka može značajno varirati.

Opće smjernice za trajnost:

Kategorija gume Kilometraža Godine upotrebe (prosječno)
Premium brand (npr. Michelin, Continental, Bridgestone) 40.000–50.000 km 5–6 godina
Srednji segment (npr. Hankook, Falken, Kleber) 30.000–40.000 km 4–5 godina
Budžet segment (npr. Sava, Barum, Goodride) 20.000–30.000 km 2–4 godine

 

Važno je napomenuti da guma može imati odličan profil, ali biti prestara i izgubiti elastičnost, što znači da više ne pruža zadovoljavajuću razinu prianjanja – osobito na mokroj podlozi.


2. Datum proizvodnje: DOT oznaka nije samo broj

DOT oznaka se nalazi na bočnoj strani gume i sadrži informacije o tjednu i godini proizvodnje. Na primjer, oznaka DOT 1421 znači da je guma proizvedena u 14. tjednu 2021. godine.

Preporuka stručnjaka:

  • Guma koja je starija od 6 godina treba se pregledavati jednom godišnje, čak i ako izgleda dobro.

  • Guma starija od 10 godina ne smije se koristiti, bez obzira na dubinu profila, jer gubi elastičnost, prianjanje i strukturalnu sigurnost.


3. Dubina profila: kada je vrijeme za zamjenu?

Zakonski minimum u Hrvatskoj za ljetne gume iznosi 1,6 mm. No, već pri 3 mm profila, ljetna guma značajno gubi sposobnost odvođenja vode, što povećava rizik od akvaplaninga i produljuje zaustavni put na mokrom.

Testovi europskih automobilskih klubova (ADAC, ÖAMTC, AutoBild) pokazuju:

  • Guma s 3 mm profila → do 20% duži zaustavni put na mokrom u odnosu na novu.

  • Guma s 1,6 mm profila → do 40% lošije prianjanje i 50% veća opasnost od akvaplaninga.


4. Utjecaj vozačkih navika i stila vožnje

Vozači često ne uzimaju u obzir da agresivan stil vožnje znatno smanjuje vijek trajanja guma.

Navike koje ubrzano troše gume:

  • Nagla ubrzanja i snažno kočenje (posebno ABS aktivacije)

  • Ulazak u zavoje velikom brzinom

  • Burnout i “launch control” pokreti

  • Često podupravljanje i preupravljanje kod sportskih vozila

  • Brza vožnja u ljetnim mjesecima pri visokim temperaturama asfalta (preko 50°C)


5. Utjecaj opterećenja i tlaka u gumama

Nepravilno napumpane gume – previše ili premalo – direktno utječu na istrošenost.

  • Premali tlak → rubovi gume se troše brže, guma se zagrijava i riskira eksploziju.

  • Prevelik tlak → sredina gaznog sloja se troši neravnomjerno, smanjuje se kontaktna površina.

  • Nepravilno opterećenje → višak tereta oštećuje unutarnju strukturu gume (tzv. “baloni”).

Savjet: Provjeravajte tlak u gumama barem jednom mjesečno, osobito prije duljih putovanja. Tlak se uvijek mjeri u hladnom stanju, ne nakon vožnje.


6. Sezonska pohrana i utjecaj vremenskih uvjeta

Kad nisu u uporabi (npr. zimi), ljetne gume moraju se pravilno skladištiti:

  • Na hladnom, suhom i tamnom mjestu

  • Uspravno (ako su bez felgi) ili polegnuto jedna na drugu (ako su s felgama)

  • Zaštićene od UV zraka, ozona (iz električnih motora, klima uređaja)

  • Bez izloženosti kemikalijama, gorivu, uljima

Nepravilno skladištene gume gube elastičnost, gume pucaju i pojavljuju se mikro pukotine koje ugrožavaju sigurnost.


7. Kvaliteta izrade i sastav gume

Premium brendovi koriste napredne smjese s više prirodne gume, silicija i kompozita koji bolje odolijevaju habanju i UV zračenju. Budžet gume koriste tvrđe mješavine koje brže gube prianjanje i elastičnost.

Premium guma s 6 mm profila često je sigurnija od nove budžet gume s 8 mm profila. Zato nije pametno gledati samo brojke, već cjelokupnu kvalitetu konstrukcije.


8. Kako prepoznati da je ljetna guma za zamjenu?

Znakovi da guma više nije sigurna:

  • Dubina profila ispod 3 mm

  • Neravnomjerno trošenje (npr. više izlizana unutarnja strana)

  • Pukotine na bočnim stranicama

  • Deformacije, baloni, “ćelave” zone

  • Vibracije pri vožnji – moguće oštećenje strukture

  • Guma stara više od 8 godina (bez obzira na izgled)


9. Tehnička kontrola i servis guma: često zanemareni aspekt

Redovita rotacija guma (svakih 10.000–15.000 km) produžuje njihov vijek trajanja jer se izjednačava habanje između prednje i stražnje osovine.

Također, provjera i podešavanje geometrije kotača (špur) svakih 20.000 km ili nakon udarca u rubnjak sprječava brzo i neravnomjerno trošenje.


Zaključak

Trajnost ljetnih guma ne ovisi samo o proizvođaču i deklaraciji na etiketi. U najvećem broju slučajeva, upravo sam vozač i način uporabe odlučuju hoće li gume potrajati 20.000 ili 50.000 kilometara. Pravilan tlak, dobra pohrana, umjerena vožnja, redovita rotacija i nadzor geometrije kotača glavni su faktori koji određuju koliko će vas dugo vaše gume služiti – i koliko će vas sigurno dovoditi do cilja.

Ne zaboravite: guma koja se koristi duže nego što je sigurno, nije ušteda – to je kockanje sa životom.