Najčešći problemi suvremenih dizelskih motora u automobilima

0
242

1. Uvod

Dizelski motori su tijekom desetljeća izgradili reputaciju izdržljivih, učinkovitih i dugotrajnih pogonskih strojeva, osobito omiljenih kod vozača koji prelaze mnogo kilometara. No s porastom ekoloških zahtjeva, strožim normama emisije i sve složenijom tehnologijom, moderni dizelski motori postali su znatno kompleksniji nego ranije. Upravo ta kompleksnost donijela je niz potencijalnih kvarova i problema koji znaju ozbiljno utjecati na pouzdanost i troškove održavanja.

U ovom tekstu obradit ćemo najčešće tehničke probleme s kojima se susreću vlasnici suvremenih dizelskih automobila, analizirati uzroke, posljedice te moguće načine prevencije i rješavanja.

2. Sustav ubrizgavanja goriva (Common Rail)

2.1 Kratki opis sustava

Common Rail sustav omogućuje višefazno ubrizgavanje dizelskog goriva pod iznimno visokim tlakom (do 2500 bara), što poboljšava učinkovitost i smanjuje emisije.

2.2 Česti problemi

  • Začepljene dizne: Jedan od najčešćih kvarova. Uzrok može biti loša kvaliteta goriva, nečistoće u sustavu ili trošenje komponenti.

  • Kvar visokotlačne pumpe: Pritisak u sustavu mora biti iznimno visok, pa je pumpa pod velikim opterećenjem. Kvar pumpe često znači i kontaminaciju cijelog sustava metalnim opiljcima.

  • Nesinkronizirano ubrizgavanje: Ako elektronika ne funkcionira savršeno, vrijeme ubrizgavanja može biti poremećeno, što uzrokuje loš rad motora, dimljenje i veće trošenje.

2.3 Prevencija

  • Koristiti isključivo kvalitetno dizelsko gorivo.

  • Redovita zamjena filtra goriva.

  • Povremeno koristiti aditive za čišćenje sustava.

3. DPF filter (Diesel Particulate Filter)

3.1 Uloga i rad

DPF filtrira čestice čađe iz ispušnih plinova. Kada se napuni, regenerira se paljenjem čestica na visokoj temperaturi.

3.2 Problemi

  • Začepljenje DPF-a: Posebno ako se automobil koristi na kratkim relacijama i motor ne dostiže optimalnu temperaturu.

  • Neuspjela regeneracija: Elektronički nadziran proces koji zahtijeva određene uvjete. Ako se regeneracija ne dovrši više puta zaredom, DPF se zaguši i zahtijeva zamjenu ili čišćenje.

  • Skupi popravci: Zamjena DPF-a može koštati od 500 do 2000 €, ovisno o vozilu.

3.3 Prevencija

  • Povremeno voziti na dužim relacijama (autocesta) kako bi se omogućila regeneracija.

  • Ne ignorirati lampicu koja ukazuje na problem s DPF-om.

  • Koristiti odgovarajuće ulje s niskim pepelom (Low-SAPS).

4. EGR ventil (Exhaust Gas Recirculation)

4.1 Funkcija

EGR ventil vraća dio ispušnih plinova natrag u motor radi smanjenja emisija dušikovih oksida (NOx).

4.2 Problemi

  • Začepljenje ventila: Nakupljanje čađe i uljnih para dovodi do blokade.

  • Kvar električnog aktuatora: Elektronika koja kontrolira otvaranje i zatvaranje zna otkazati.

  • Nepravilan rad motora: EGR može uzrokovati trzaje, pad snage i povećanu potrošnju.

4.3 Prevencija

  • Povremeno koristiti vozilo u voznim uvjetima koji omogućuju “čistu” vožnju (autocesta).

  • Čišćenje EGR sustava svakih 50-100 tisuća kilometara.

  • Korištenje kvalitetnog ulja koje stvara manje naslaga.

5. Plutajući zamašnjak (dvomaseni zamašnjak)

5.1 Funkcija

Služi za ublažavanje vibracija motora i prijenosa. Kod dizelaša, zbog većeg momenta, gotovo je standardan.

5.2 Problemi

  • Zveckanje ili udarci pri startu i gašenju motora.

  • Vibracije pri ubrzanju.

  • Potpuni kvar – može oštetiti i mjenjač ili kvačilo.

5.3 Prevencija

  • Izbjegavati agresivno startanje i česta ubrzanja iz niskih okretaja.

  • Redovita provjera stanja kvačila.

  • Kod zamjene, koristiti isključivo originalne ili kvalitetne zamjenske dijelove.

6. Turbo punjač

6.1 Uloga

Povećava snagu motora pritiskom zraka u cilindre. Suvremeni turbodizeli gotovo uvijek imaju promjenjivu geometriju turbine.

6.2 Problemi

  • Začepljenje turbine čađom: Posebno kod kratkih vožnji i lošeg ulja.

  • Kvar aktuatora: Električni ili vakuumski aktuatori često znaju otkazati.

  • Propuštanje ulja: Može dovesti do takozvanog “runaway” efekta – motor sagorijeva vlastito ulje i ne može se ugasiti.

6.3 Prevencija

  • Ne gasiti motor odmah nakon vožnje (osobito nakon autoceste) – pustiti da se “ohladi”.

  • Redovita zamjena ulja (kvalitetno ulje, svakih 10-15 tisuća km).

  • Praćenje znakova poput zviždanja ili dima.

7. Elektronika i senzori

7.1 Moderni dizelski motori imaju:

  • MAF (senzor protoka zraka),

  • MAP (senzor tlaka u usisu),

  • lambda sonde,

  • NOx senzore,

  • senzor temperature ispušnih plinova.

7.2 Problemi

  • Greške senzora: Senzori su osjetljivi na toplinu, vlagu i prljavštinu.

  • Lažne greške: Pogreške koje ukazuju na druge dijelove sustava.

  • Nepravilno paljenje lampica (Check Engine): Ponekad izazvano manjim problemima, ali može signalizirati ozbiljne kvarove.

7.3 Prevencija

  • Redovita dijagnostika.

  • Korištenje originalnih dijelova kod zamjene.

  • Čišćenje senzora zraka i usisa.

8. AdBlue i SCR sustavi (Euro 6 dizelaši)

8.1 Funkcija

Sustav selektivne katalitičke redukcije (SCR) koristi AdBlue tekućinu (urea) za smanjenje emisija NOx.

8.2 Problemi

  • Kristalizacija AdBlue-a: Na hladnoći se stvara kristal koji može začepiti brizgaljke.

  • Kvar pumpi ili brizgaljki AdBlue sustava.

  • Nepromišljena vožnja bez AdBlue-a: Automobil može odbiti upaliti bez tekućine.

8.3 Prevencija

  • Redovito dopunjavanje AdBlue tekućine.

  • Ne ostavljati vozilo dugo s polupraznim spremnikom.

  • Korištenje kvalitetne uree.

9. Ulje i intervali zamjene

9.1 Problem predugih intervala

Proizvođači često reklamiraju intervale od 30.000 km, ali to je često predugo za dizelski motor s DPF-om i turbom.

9.2 Posljedice

  • Zamašćenje turbine, EGR-a i DPF-a.

  • Brže trošenje motora.

  • Nastanak „black sludge“ – gustih naslaga u motoru.

9.3 Preporuka

  • Zamjena ulja svakih 10.000 do 15.000 km, ovisno o stilu vožnje.

  • Uvijek koristiti ulja koja zadovoljavaju specifikaciju proizvođača.

10. Ostali problemi

10.1 Hladni startovi i zimski problemi

  • Pokazatelj slabog akumulatora i grijača.

  • Duže verglanje.

  • Problem sa žarnicama i relejima.

10.2 Klimatski utjecaji

  • U hladnim klimama – dizel može parafinirati (gelirati), što začepljuje filtere.

  • U vrućim klimama – veći stres na turbinu i elektroniku.

11. Zaključak

Suvremeni dizelski motori donose visoku učinkovitost, veliki okretni moment i nisku potrošnju goriva – no to dolazi uz cijenu složenosti. Problemi poput začepljenih DPF-ova, osjetljivih sustava ubrizgavanja, kvarova turbo punjača i EGR sustava postali su gotovo uobičajeni, osobito kod vozila koja se koriste u urbanim uvjetima.

Prevencija, redovito održavanje i korištenje kvalitetnih potrošnih materijala ključ su za dug životni vijek dizelaša. Također, važno je razumjeti da dizelski automobil nije uvijek najbolji izbor za svakoga – osobito za vozače koji ne prelaze velike kilometraže i uglavnom se kreću po gradu.