Ovako su se mijenjala odijela F1 voza?a kroz povijest

0
565

Od frajerskih polo košulja kakve je nosio legendaran Juan Manuel Fangio sve do kombinezona napravljenih prema NASA-inoj tehnologiji.

Juan Manuel Fangio, 1950.
Kad je F1 voza?, Argentinac, Juan Manuel Fangio vladao stazama svijeta F1, osvajaju?i pet svjetskih prvenstava izme?u 1951. i 1957., ideja sigurne, vatrootporne odje?e još nije niti postojala. Umjesto toga, voza?i su imali slobodu nositi manje-više što god im se svidjelo. Bilo je tu svega, od polo majica, radnih jakni i hla?a pa do custom-made odje?e. Danas kad pogledamo što je Fangio nosio, ?udimo se kako je to mogu?e. Ipak, odje?a ne ?ini ?ovjeka pa ga to nije sprije?ilo da dobije nadimak El Maestro. Fangio je osvojio 24 od ukupno 51 utrke s rekordnim postotkom od 46,15 posto u?inka.

Jackie Stewart, kasne 60-e i rane 70-e
Vjerojatno nije postojao F1 voza? koji je izgledao cool na stazi kao trostruki svjetski prvak Jackie Stewart u kasnim 60-ima i po?etkom 70-ih. Iako je uvijek barem pomalo pokušavao utkati svoj škotski ponos na svima poznato bijelo odijelo i kacigu, Flying Scot je nosio mnogo sigurnije odijelo od prethodnika F1 – Fangija. Nakon niza požarnih incidenata u svijetu motosporta u ranim 60-im godinama po?ela su se uvoditi izolirana odijela, a FIA je 1963. godine donijela prvo pravilo vezano uz propise koje mora ispunjavati odje?a. Nomex ‘Heat Shield Firesuit’ stigao je u motosport nakon što je NASCAR-ov Bill Simpson predstavio materijal NASA-inog astronauta Petea Conrada facama iz svijeta Formule 1.

Niki Lauda, 1976.
Godine 1975. FIA je uvela standarde za termoizoliranu odje?u, no nesre?a koja se dogodila u Nürburgringu 1976. gotovo je ubila austrijskog svjetskog prvaka Niki Laudu. Požar mu je ostavio teške opekline po cijelom tijelu i tako pokazao cijelom svijetu motosporta da su pamu?na odijela koja voza?i nose ispod kaciga i dalje opasna i zapaljiva. Nakon ove nesre?e, voza?i i njihovi timski kolege po?eli su ozbiljno shva?ati svoju sigurnost. Nekoliko godina kasnije, 1979. godine, voza?i poput Laude i Marija Andrettija nosili su velika i neugodna odijela izra?ena prema NASA-inim specifikacijama, koriste?i iste materijale kakvi se koriste za izradu astronautskih odijela.

Ayrton Senna, 1987.
Odijelo Ayrtona Senne iz 1987., napravljeno u skladu s FIA-inim specifikacijama, velik je dio povijesti F1. Brazilski voza? nosio je odijelo dok je vozio Lotusov 99T bolid do pobjede na utrci za VN Monaka. Ujedno, to je i odje?a u kojoj se Senna sedam puta popeo na postolje u jednoj sezoni i tako signalizirao svijetu svoju budu?u dominaciju. Ovo odijelo iz 1987. godine, jako žuto i jako cool, bilo je tipi?no za F1 odijela toga doba kad su timovi i sponzori ukrašavali odje?u zakrpama koje su odijelima dodavale zna?ajnu težinu. Odijelo ukrašeno zakrpama sponzora duhanskih proizvoda, koji su od 2006. zabranjeni na stazama motosporta tad su još krasili ovakva odijela, a Sennino je nedavno prodano na aukciji za 38.400 €.

Max Verstappen, 2018.
Verstappenovo odijelo danas je uobi?ajeno odijelo kakvo nose voza?i, ali i ostatak tima na utrkama. Posljednjih godina izazov je bio pove?ati zaštitu i udobnost. Ako ?emo iskreno, daleko smo otišli od teških, debelih i slojevitih odijela, a danas umjesto toga imamo lagane i prozra?ne slojeve Nomex tkanine koja prolazi kroz strog proces pranja, sušenja i ispitivanja izdržljivosti od 600 do 800 stupnjeva Celzijusa. Sve od zipova, rukavica i ?arapa, do konca koji sve povezuje mora biti u stanju izdržati jednaku toplinu. Kako bi se dodatno smanjila težina i veli?ina odijela za utrku, logotipi su danas tiskani izravno na odijelo.

Izvor: Motorsport.hr