70. Rođendan: Citroën DS – Avangarda na kotačima

0
168

Citroën DS nije bio samo automobil. Bio je vizija budućnosti u vremenu kada su automobili još uvijek bili konzervativni, teški i mehanički ograničeni. Kada je DS19 predstavljen na Pariškom salonu automobila 1955., svijet automobila zadrhtao je od iznenađenja. U samo prvih 15 minuta sajma naručeno je 743 primjerka, a do kraja dana brojka je narasla na 12.000. Bila je to automobilska revolucija bez presedana.

Povijesni kontekst

U poslijeratnoj Europi automobili su bili skromni, jednostavni i u većini slučajeva dizajnirani da zadovolje osnovne potrebe mobilnosti. Citroën je u to vrijeme već bio poznat po inovacijama – legendarni Traction Avant iz 1934. bio je prvi masovno proizvedeni automobil s prednjim pogonom i samonosivom karoserijom.

Ali DS je otišao dalje – mnogo dalje. Cilj Citroënovih inženjera i dizajnera bio je napraviti automobil budućnosti: udoban poput limuzine visoke klase, upravljiv poput sportskog automobila i vizualno izvan svakog standarda. A rezultat je bio DS – vozilo koje je redefiniralo pojam automobila.

Ime “DS” – božanska igra riječi

Naziv “DS” (izgovara se “déesse” na francuskom) znači “božica”. Bio je to pametan marketinški trik, ali i precizna metafora za ono što je automobil predstavljao. Elegantan, neobičan, čudesno tehnološki napredan – automobil koji je doista djelovao kao da nije s ovog svijeta.

Dizajn: Kip u pokretu

Za oblik Citroëna DS zaslužan je Flaminio Bertoni, kipar i dizajner koji je također stajao iza Traction Avanta i 2CV-a. DS je bio sušta suprotnost kutijastim oblicima 1950-ih. Njegova aerodinamična silueta, fluidne linije, zakrivljeni blatobrani i glatki prijelazi činili su ga vanvremenskim.

Inovacije u dizajnu:

  • Niska, klizna silueta s glatkim linijama

  • Prekriveni stražnji kotači za poboljšanu aerodinamiku

  • Stakleni krov (u određenim verzijama) za veću prozračnost

  • Prednji svjetlosni sklopovi koji se zakreću s volanom (kod kasnijih modela)

DS je bio prvi masovni automobil čiji je dizajn od početka bio vođen aerodinamikom, a koeficijent otpora zraku bio je izvanrednih 0,36, što je i danas dobar rezultat.

Tehnologija: Hidropneumatska čarolija

Srce inovacije Citroëna DS bila je njegova hidropneumatska suspenzija – sustav koji je omogućavao automatsku regulaciju visine vozila, nevjerojatnu udobnost i ravnotežu, čak i na lošim cestama.

Ključne karakteristike:

  • Hidropneumatski ovjes: koristi hidrauličnu tekućinu i dušik u kuglama kako bi vozilo “lebjelo”

  • Samopodesiva visina ovjesa: prilagođavala se uvjetima na cesti i težini tereta

  • Automatska korekcija razine: DS je ostajao ravan bez obzira na opterećenje

Ova tehnologija bila je toliko napredna da su se putnici osjećali kao da lebde iznad ceste – DS je jednostavno “glačao” neravnine.

Višenamjenski hidraulični sustav:

  • Napajao ovjes, kočnice, servo-upravljač, mjenjač i spojku (kod poluautomatskog sustava).

  • Ako bi došlo do kvara, DS bi se doslovno “slegao” na tlo – što je bio jedan od njegovih prepoznatljivih gesta.

Motor i performanse

Iako je DS oduševljavao tehnologijom, njegov motor nije bio jednako napredan. Prvotno je ugrađivan redni četverocilindrični motor koji je bio derivat starijeg motora iz modela Traction Avant.

Tehničke specifikacije DS19 (1955):

  • Zapremina: 1911 cm³

  • Snaga: 75 KS

  • Mjenjač: poluautomatski, 4-brzinski (bez spojke)

  • Pogon: prednji

  • Maksimalna brzina: oko 140 km/h

Iako nije bio sportski brz, DS je nudio iznimnu udobnost, stabilnost i sigurnost na autocesti. Kasnije verzije, poput DS21 i DS23, imale su snažnije motore do 130 KS.

Inovacije u sigurnosti

Citroën DS bio je jedan od prvih automobila koji je integrirao elemente aktivne sigurnosti:

  • Disk kočnice sprijeda (prvi masovni automobil s ovom tehnologijom)

  • Izuzetna stabilnost pri velikim brzinama

  • Minimalno zanošenje u zavojima

  • Samonivelirajući ovjes koji je sprječavao zanošenje i kod punog opterećenja

Zahvaljujući svojoj stabilnosti i udobnosti, DS je ubrzo postao omiljeno vozilo za državne vožnje, a najpoznatiji primjer je generalski model DS koji je spasio život Charlesu de Gaulleu tijekom atentata 1962. godine – automobil je ostao upravljiv unatoč izbušenim gumama.

Varijacije modela

Tijekom svoje proizvodnje, Citroën DS doživio je mnoge izvedbe:

1. DS19 / DS21 / DS23

  • Osnovne limuzinske verzije s različitim razinama opreme i motorima

2. ID19

  • Jeftinija verzija s jednostavnijom opremom i slabijom mehanikom

  • Namijenjena široj publici

3. DS Break / Safari (karavan)

  • Produžena stražnja sekcija, idealna za obitelji i putovanja

  • Često korištena i kao ambulantno vozilo

4. DS Décapotable (Cabriolet)

  • Otvorena verzija koju je dizajnirao Henri Chapron

  • Vrlo luksuzna, rijetka i danas izuzetno cijenjena kod kolekcionara

Uloga u politici i popularnoj kulturi

DS je bio više od automobila – postao je simbol francuskog identiteta. Vožnja u DS-u predstavljala je sofisticiranost, inteligenciju i smjelost.

  • Charles de Gaulle, François Mitterrand i mnogi drugi državnici koristili su DS kao službeno vozilo.

  • U književnosti, filmovima i stripovima, DS se često pojavljuje kao automobil vizionara, detektiva ili ekscentrika.

U popularnim filmovima, serijama i reklami, DS se redovito koristi kako bi simbolizirao francuski šarm, rafiniranost i tehnološku superiornost.

Završetak proizvodnje

Proizvodnja DS-a završila je 1975. godine nakon 20 godina, s više od 1,45 milijuna proizvedenih primjeraka. Nasljednik je bio model Citroën CX, koji je nastavio filozofiju inovacije, ali nikada nije dosegao kultni status svog prethodnika.

Naslijeđe i kolekcionarska vrijednost

Danas je Citroën DS jedan od najcjenjenijih i najprepoznatljivijih klasičnih automobila na svijetu.

Razlozi kolekcionarske privlačnosti:

  • Tehnička naprednost ispred vremena

  • Neusporediv dizajn

  • Ikoničan status u povijesti automobilske industrije

Raspon cijena (2024):

  • DS19 (obični modeli): 20.000 – 40.000 €

  • DS23 Pallas (luksuzne verzije): 40.000 – 80.000 €

  • Chapron Cabriolet: 150.000 – 300.000 €

Zaključak

Citroën DS iz 1955. nije samo automobil – on je kulturni fenomen, dizajnerski manifest i tehnološka prekretnica. Njegova prisutnost na cesti bila je poetska, gotovo nadrealna. Bio je toliko napredan za svoje vrijeme da su ga mnogi smatrali vanzemaljcem među automobilima.

Kao simbol francuskog inženjeringa, umjetnosti i hrabrosti, DS ostaje jedan od najvažnijih automobila svih vremena.